فاش

فاش

هنر و سینما , شعر و ترانه , نقد و تحلیل , وب نوشتهای محمد احمدزاده
فاش

فاش

هنر و سینما , شعر و ترانه , نقد و تحلیل , وب نوشتهای محمد احمدزاده

یک بهترین برای بدترین سال زندگی ام سال 91 ...

1 . یه موقعی بهترینهای هر سال رو آخر اسفند انتخاب میکردم ... امسال هم قصد داشتم در مورد فیلم و موسیقی و کتاب و... خلاصه این چیزا یه همچین کاری رو اینجا بکنم ولی خب , گفتم بهترین آهنگی رو که تو سال 91 شنیدم و به عبارتی بیشترین لذت رو برام داشته معرفی کنم ... همین از سرمون هم زیاده ...


2 . بسیار بودن موسیقی های امسال ... آلبوم های مختلف فارسی , انگلیسی , پاپ سنتی , رپ , راک , بلوز ؛ نیو ایج , هیپ هاپ و کانتری ؛ با کلام , بی کلام , متن فیلم , ... واقعا خیلی بودن هر کدوم بیش از بیست سی آلبوم ... حتی سخت بتونم 100 تا آهنگ برتری رو که امسال دوست داشتم انتخاب کنم , ولی خب ... من امسال با سبک کانتری رفیق شدم , کارهای زیبای کریس هیلمن , هرب پترسون , ویل نیلسون , جانی کش , گروه آلاباما  ... و خیلی ها که حتی الانم دارم جستجو و کشفشون میکنم ...


3 . مهم ترین حادثه ی امسال برای من فوت مادر بزرگم بود , دوست داشتنی ترین موجودی که تو زندگیم دیده بودم و خواهم دید ... که البته هنوز هم این اتفاق رو باور نکردم و دلیلی هم نمیبینم که باور کنم , توی همین ایام بود که آهنگ Momma's Prayers از آلبوم The Bluegrass Sessions محصول سال 2007 از خواننده ی کانتری امریکا Merle Haggard رو گوش دادم و واقعا از عمق موسیقی کانتری اصیل ( نه مزخرفات تیلر سویف ) به یه حس کاملا شخصی و درونی رسیدم ...



4 . این موسیقی که الان هم توی بخش فاش نوا پخش میشه علاوه بر ارضای علاقه ی من به گیتار بلوز و ویلن و بنجو روی گام های کانتری که به شدت نرم و منعطف هستند , میتونه با این همه تفاوت فرهنگی من و یه انسان 80 ساله آمرکایی ( مریل هگارد ) دردهای عظیم این سال رو برام تشریح کنه و دلگرمم کنه به نماز های مادر بزرگ ! ( نمیتونم چهره ی خیس از وضو برای نماز صبح هاشو هیچ وقت ... هیچوقت به هیچ وجه فراموش کنم ... ما تو یه خونه زندگی میکردیم ... ) , جالبه دقیقا همون مفاهیمی که از شعر ترکی استاد شهریار برای مادربزرگش ( خان ننه ) میشه دریافت کرد این جا هست ... که ایشالله اون رو هم بعدا معرفی میکنم .


5 .  متن آهنگ رو به همراه ترجمه ی تحت الفظی گذاشتم , من که تجربه ای در زمینه ی ترجمه ؛ اون هم متن های کوچه بازاری تگزاس ندارم , اما دست و پا شکسته سعی کردم معنی  عبارات رو برای بچه هایی که واسه شون جالبه بذارم ... اگه اشکالی بود کمک کنید .


7 . امسال بدترین سال زندگیم بود . این آهنگ از اوج درد هام حرف میزنه و کسی که مطمئنم هیچوقت نمی میره ... کسی که مادر بزرگ نبود , خدا بود ... اونایی که میشناختنش میدونن کفر نمی گم ... همه چیز امسال مربوط میشه فقط و فقط به خودش ... امسال بدترین سال زندگیم بود و من باز هم یاد گرفتم خدا فقط مال روزهای خوب و رنگی نیست ... الحمد الله .



پیشنهاد میکنم حتما دانلود کنید :

لینک دانلود نسخه ی کامل ترانه ی  ( نماز های مادرم ) Momma's Prayers

حجم : 3.9 مگابایت


...


متن ترانه و ترجمه :


back when i was doing time
there is night i cannot forget
a madman with a knife in hand
tried to kill me when i slept
somehow the knife missed its mark
and i pinned the raginman
somehow my mamas prayers had worked again


اون قدیما توی گذرون زندگیم

یه شبی هست که نمیتونم فراموشش کنم

یه مرد دیوونه با یه چاغو تو دستش

که خواست وقتی من خوابم , من رو بکشه

هر جوری بود دسته ی چاغو شکست و

تونستم اونو گیرش بندازم

هر جوری بود دعا های مادرم بازم کار خودش رو کرد ...


...


one night while we were driving
across the mighty texas plains
a car pulled out with its headlights out
head on into our lane
as deanrow swerved and missed the car
i felt a mighty hand
somehow my mamas prayers had worked again


یه شب , وقتی ما داشتیم رانندگی میکردیم

توی عمق دشت های وسیع تگزاس

یه ماشین , با چراغهای تو چشم زنش خودشو بیرون کشید

شاخ به شاخ اومد تو لاین ما

مثل دیوونه ها کنترل ماشین رو از دست داده بود

من هم توانایی دستم رو

هر جوری بود دعا های مادرم بازم کار خودش رو کرد ...


...


mama s prayers were always with me
through the battlefield of life
she prayed for me and said " amen
in the name of jesus christ
from the death house in san quentin
i walked away a better man
somehow my mamas prayers had worked again


دعا های مادرم همیشه با من بودن

تو بطن میدون جنگ زندگی

اون برام دعا می کرد و آمین می گفت

به اسم مقدس عیسی مسیح (ص )

تا از اون خونه ی مرگ توی سن کوئنتین

در حالی بیرون بیام که انسان بهتری شدم

هر جوری بود دعا های مادرم بازم کار خودش رو کرد  ...


...


از همه ی دوستان خواهش میکنم فاتحه ای برای مادر بزرگ حقیر قرائت کنند .

پیشاپیش سال نو مبارک



یلدا

به من میخندی و بازم , به من خندیدنت خوبه

میگن دزدی بده اما , میگم دزدیدنت خوبه


قریب چند ملیون بار , بهت گفتم دوست دارم

نفهمی کن نمیدونی , چقد پرسیدنت خوبه


منم مثل " روازاده " پزشکی رو نمی فهمم ...

واسه قلبم کدوم دارو مث بوسیدنت خوبه ؟


نسیم صبح دیدارت همه چترامو آتش زد

آهای یلدای بارونی , ببار باریدنت خوبه ...


بی دار

یلدای 91


پا نویس :

1 . ناقصه , ... ولی زدم ... دلم گرفته بود ...

2 . تصمیم دارم هر بار سر میزنم کاملش کنم